تهويه مطبوع تهويه مطبوع .

تهويه مطبوع

فن كويل چيست و انواع آن كدامند؟

انواع فن كويل كدامند؟ قبل از ارائه پاسخ به اين سئوال، اگر بخواهيم با نگاهي فني به معرفي فن كويل بپردازيم، بايد بگوييم دستگاهي با كاركردي بسيار ساده است كه هواي يك محدوده را به داخل خود مكش مي كند و آن را بر روي يك كويل گرمايشي يا سرمايشي مي چرخاند، و هواي گرم تر يا سردتر شده بواسطه اين فرآيند را بيرون مي دهد.

به اين ترتيب، هواي خروجي از فن كويل، بر حسب استفاده، گرم تر يا سردتر از هواي مكش شده است. انواع فن كويل در واقع همين كاركرد را به گونه اي مشابه انجام مي دهند.

به طور كلي از فن كويل در ادارات و مراكز خريد و به طور موردي مكان هايي كه چندين فضاي منفك (ساختمان هايي اتاق دار و غيريكپارچه) را در خود جاي داده اند استفاده مي شود، يعني براي ساختمان هاي با اتاق هاي مختلف، با استفاده از اين دستگاهها، امكان مديريت دمايي مستقيم وجود دارد.

با اين حال، به طور عمده از فن كويل به عنوان يك دستگاه تهويه هوا و به عنوان يك كمك كننده در كنار ساير دستگاه هاي تهويه هوا، استفاده مي شود.

انواع فن كويل
همان طور كه پيش تر هم گفتيم اين نوع دستگاه ها تنوع بالايي دارند و همين تنوع بالا در شكل، اندازه و نوع باعث شده امكان استفاده از آن ها در هر فضايي وجود داشته باشد؛ در ادامه انواع فن كويل ها را معرفي خواهيم كرد:

۱٫فن كويل كاستي
اين نوع فن كويل قابليت نصب در سقف با كمترين بيرون زدگي را دارد. ظاهر اين نوع دستگاه زيباست و در نماي مورد استفاده كاملا مي نشيند. در بين انواع فن كويل ها، معمولا مراكز خريد يا ادارت با فضاي كوچك از اين نوع بيشتر استفاده مي كنند.

 

۲٫فن كويل كاستي يك طرفه
طراحي اين محصول براي جريان هوايي يك طرفه است، مناسب فضاي كوچك است و نصب آن هم روي سقف آسان است.

۳٫فن كويل كاستي چهار طرفه
همان طور كه از نامش هم برمي آيد اين نوع از هر چهار جهت وزش باد دارد و اندازه آن كمي از فن كويل يك طرفه بزرگتر و ضخيم تر است.

۴٫فن كويل سقفي تو كار
به طور كلي، انواع فن كويل ها در نماي محل مورد استفاده هيچ نوع خدشه اي وارد نمي كنند با اين حال اگر دوست نداريد گزينه اي كه از استفاده مي كنيد، در نماي بيروني ساختمان شما اثري ايجاد نكند، مي توانيد از نوع تو كار آن استفاده كنيد. معمولا اين نمونه ها، بالاي درب ورودي نصب مي شود و البته فضايي براي تعمير و نگهداري و در كل دسترسي به آن تعبيه مي شود.

۵٫فن كويل كانالي
در بين انواع فن كويل ها، اين نوع نسبت به ديگر نمونه ها، سر و صداي بالاتري دارد و به همين دليل بيشتر در راهرو ها يا مكان هايي با ارتفاع سقف زياد استفاده مي شوند.

۶٫فن كويل زميني
در بين انواع فن كويل ها، مي توان گفت كه اين نوع بيشترين فضاي را اشغال مي كند اما يكي از پركاربرد ترين نمونه هايي است كه استفاده از آن نيز به طور نسبي رايج است.

حال كه انواع فن كويل ها معرفي شد، نياز است كه با اجزاي مختلف آنها نيز آشنا شويد. اين آشنايي مي تواند تصوير مناسب تري از اين دستگاهها در ذهن شما ايجاد نمايد.

اجزاي تشكيل دهنده فن كويل
فن
الكترو موتور
كويل
شير هوا گيري
فيلتر
مكانيزم كاري فن كويل
به طور كلي، فن كويل يك كويل آب سرد براي سرد سازي يا يك كويل آب گرم (يا المنت دمايي الكتريكي) براي گرم سازي دارد. شير هواگيري نقش كنترل جريان آب سرو و يا آب گرم ورودي به فن كويل را برعهده دارد. فن دستگاه نيز باتوجه به دماي مورد نياز، ميزان دوري متغير دارد.

در حالت سرمايشي، آب سرد وارد دستگاه شده، و بواسطه آن، لوله هاي مسي و پره هاي فن كويل را سرد مي كند و با چرخش فن، هواي وارد شده سرد مي شود.

در حالت گرمايشي، آب گرم وارد دستگاه مي شود، و اينبار لوله هاي مسي و پره ها گرم مي شوند و هواي ورودي را گرم مي كنند.

مزاياي فن كويل
۱٫امكان استفاده در نقاط مختلف:
با توجه به تنوع بسيار بالاي فن كويل، استفاده از آن ها تقريبا در تمام فضاها ممكن است.

۲٫ راندمان انرژي:
به طور كلي انرژي مصرفي فن كويل را مي توان در حد متوسط ارزيابي كرد البته اگر اصول نگهداري آن در نظر گرفته شود و به خوبي نصب شود راندمان انرژي بالاتري هم مي تواند از خود نشان دهد.

 

۳٫امكان كنترل محدوده اي:
مزيت اصلي فن كويل آن است كه مي توان با استفاده از آن براي هر محدوده، به صورت جداگانه دماي هواي هر اتاق را در يك ساختمان كنترل كرد. درواقع هر فضا يك فن كويل دارد و ديگر نيازي به مديريت يكپارچه ساختمان نيست. به همين دليل امكان صرفه جويي در مصرف هم بالاتر است، چرا كه هر محدوده يا فضايي كه كاركنان در آن مشغول نيستند را مي توان خاموش كرد.

۴٫عدم نياز به كانال كشي:
يكي ديگر از مزيت هاي فن كويل ها اين است كه نيازي به كانال كشي ندارند و صرفا لوله كشي و برق كشي كفايت مي كند و سيستم لوله كشي و برق كشي براي نصب آنها هم بسيار آسان تر است.

معايب فن كويل
۱٫ساختمان هاي بزرگ كه فضاهاي منفك متعدد و بالايي دارند گزينه ي مناسبي براي استفاده از فن كويل نيستند. دليل اين امر نيز مشخص است. با توجه به فضاي زياد نياز به استفاده تعداد زيادي از اين دستگاه ها وجود دارد كه از نظر اقتصادي به صرفه نيست.

۲٫معمولا فن كويل در استفاده از هواي بيرون براي خنك سازي ضعيف عمل مي كند و به همين دليل قدرت سرمايش آن پايين است.

نتيجه گيري
مهم ترين مزيت استفاده از فن كويل امكان مديريت محدوده اي هر دستگاه است كه در ميزان مصرف انرژي بسيار تاثير گذار است. از اين گذشته چون نياز به كانال كشي در استفاده از آنها وجود ندارد، هزينه تمام شده شما نيز كمتر است.

به اين مسئله توجه داشته باشيد كه اگر فضاي مورد استفاده، ساختماني بزرگ با تعداد اتاق ها يا فضاهاي كاري متنوع و متعدد منفك باشد، هزينه خريد فن كويل براي پشتيباني تمام اين فضاها مي تواند بسيار بالا باشد.

پس براي تصميم گيري در مورد خريد اين دستگاهها، بايد ضمن آشنايي با انواع فن كويل ها، اين دو نكته را با هم مقايسه كنيد و در كنار ديگر مزايا و معايب، در مورد خريد تصميم گيري كنيد.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۲۶:۵۷ توسط:امين موضوع: نظرات (0)