تهويه مطبوع تهويه مطبوع .

تهويه مطبوع

راهنماي نصب فن كويل

نحوه نصب فن كويل
براي نصب فن كويل بايد به نكات مختلفي مثل انتخاب محل نصب و نصب فيزيكي و نصب برقي و همچنين راه اندازي فن كويل توجه داشته باشيد. در ادامه در اين راهنماي نصب فن كويل شما را با نصب چهار فن كويل كاستي چهار طرفه، كاستي يك طرفه، فن كويل ديواري و فن كويل زميني آشنا مي كنيم.

نصب فن كويل كاستي چهار طرفه
فن كويل كاستي چهار طرفه براي استفاده در محيطهاي اداري و تجاري بسيار مناسبند. براي نصب فن كويل كاستي چهار طرفه بايد به اين نكته توجه داشت كه اين نوع از فن كويل ها از دو قسمت شامل body يا بدنه و قسمت پنل تشكيل شده اند.

قسمت بدنه فن كويل شامل فن، كويل و ساير متعلقات فن كويل مي شود كه از بين ديده نمي شود و در هنگام نصب داخل سقف كاذب مي رود. اما قسمت پنل از بيرون قابل مشاهده است. در برخي از برندها ممكن است مشاهده كنيد كه اين دو قسمت به هم پيچ شده اند و اين موضوع نصب فن كويل را سخت تر مي كند.

پنل اين نوع از فن كويل ها معمولا بسيار شكننده اند و جنس پلاستيكي دارند. به همين دليل براي نصب بايد ابتدا اين دو قسمت از هم جدا شوند. در ادامه بايد body را نصب كرده و در سقف كاذب جانمايي كرد. سپس لوله هاي آب و درين و همچنين برق فن كويل نصب مي شود.

در نهايت بايد پنل روي دستگاه قرار بگيرد. اتصال پنل و بدنه به وسيله چند سوكت و پيچ انجام مي شود. فن كويل چهار طرفه ظاهري مربعي دارد و در صورت قرار گرفتن در وسط سالن يا اتاق به چهار جهت پرتاب باد دارد.

نصب فن كويل كاستي يك طرفه
فن كويل كاستي يك طرفه از نظر سيستم برد و پمپ درين مخصوص كولر گازي مشابه فن كويل كاستي چهار طرفه است. بدين صورت كه اين فن كويل هم داراي پمپ درين، ترموستات و ريموت است. همانند مدل كاستي چهار طرفه در اين نوع از فن كويل ها ۲ برد شامل يك برد اصلي و يك برد چشمي قرار مي گيرد.

 

ظاهر اين فن كويل ها به صورت مستطيلي است. بدين صورت كه با نصب آن در زير سقف يك گوشه اتاق قادر است از زير مكش انجام داده و از جلو باد را پرتاب بدهد. در اين فن كويل ها دمپر هم وجود دارد كه كمك مي كند تا باد به صورت يكسان در كل محيط توزيع شود. به اصطلاح مي گويند سويينگ يا تغيير زاويه دارد.

بهترين محل نصب اين فن كويل در اتاق خواب و معمولا بالاي پنجره يا در ورودي اتاق است تا هوا بتواند به خوبي گردش داشته باشد.

معايب استفاده از فن كويل كاستي يك طرفه
امروزه كمتر از فن كويل كاستي يك طرفه استفاده مي شود و استفاده از فن كويل سقفي تو كار معمول تر است. از طرفي با توجه به روكار بودن پنل اين فن كويل گهگاه معماران براي از بين نرفتن ظاهر معماري داخلي ساختمان ترجيح مي دهند از فن كويل هاي تو كار استفاده كنند. از طرفي ممكن است پس از مدتي رنگ پنل فن كويل تغيير پيدا كند.

نكات مهم درباره نصب فن كويل كاستي يك طرفه
فن كويل كاستي يك طرفه را بدون دريچه بازديد هم مي توان نصب كرد. اما در اين صورت اگر نياز به بستن شير ورودي آب وجود داشته باشد بايد كل پنل باز شود.

قسمت بدنه اين فن كويل حدود ۱۵ سانتي متر كوتاه تر از پنل آن است كه از اين اختلاف طول مي توان براي اتصال لوله ها و شير آلات استفاده كرد. نكته مهم در نصب اين فن كويل توجه به عايق بندي است. چون برد چشمي آن در همين فضاي ۱۵ سانتي متري قرار دارد و برد بايد عايق شود. البته برد برخي از فن كويل ها به صورت فابريك عايق بندي دارد.

پنل اين فن كويل از جنس پلاستيك ABS بسيار مقاوم است، اما با اين حال ممكن است در دماي بالاي ۶۰ درجه تغيير رنگ بدهد. اين فن كويل قابليت اتصال به BMS يا سيستم مديريت ساختمان را هم دارد و مي تواند شير برقي را هم كنترل كند.

نصب فن كويل ديواري
همانطور كه از اسم اين فن كويل پيداست، از اين فن كويل براي نصب روي ديوار استفاده مي شود. از نظر ظاهري اين فن كويل ها شبيه به اسپيلت هستند با اين تفاوت كه آب وارد آن ها مي شود. به اين فن كويل ها هم مي توان به صورت جداگانه شير برقي وصل كرد و ترموستات هم دارند.

 

معمولا در فضاهايي كه از قديم فن كويل زميني استفاده شده است و جاي نصب اين نوع فن كويل وجود دارد، از فن كويل ديواري استفاده مي كنند. چون نصب به اين صورت راحت تر است و فقط شما بايد لوله ها را روي ديوار بكشيد تا فن كويل روي ديوار نصب شود.

در نصب اين فن كويل حتما دقت كنيد كه خيلي به سقف نزديك نشود و به سقف نچسبد. از آنجايي كه مكش اين فن كويل بسيار بالاست، در صورت چسبيدن به سقف به فن آن فشار زيادي وارد مي شود.

به طور معمول نصاب ها پيشنهاد مي دهند كه اين فن كويل از سقف حدود ۱۵ تا ۲۰ سانتي متر فاصله داشته باشد تا گردش هوا به شكل بهتري انجام شود.

اگر قرار است اين فن كويل در جايي قرار بگيرد كه فاصله سقف تا زمين بسيار زياد است، پيشنهاد ما اين است كه آن را نهايتا در ارتفاع ۳ يا ۴ متري از زمين نصب كنيد. اين فن كويل ها پرتاب هواي بالايي ندارند پرتاب قطري آن ها ۶ تا ۶ و نيم متر است. به همين دليل در صورت نصب در ارتفاع بالا ممكن است فقط قسمت بالا را سرد و گرم كند.

در نصب اين فن كويل دقت داشته باشيد كه فن كويل ديواري معمولا به صورت فابريك پمپ درين ندارد. به همين دليل براي جمع آوري درين يا بايد لوله بكشيد يا يك پمپ جداگانه نصب كنيد تا آب درين به سمت بالا پمپاژ شود.

نصب فن كويل زميني
نصب فن كويل زميني هم امروزه به دلايل مختلف رواج پيدا كرده است. اين فن كويل ها طراحي بسيار كم عرضي دارند. عرض آنها فقط ۱۳ سانتي متر است؛ اندازه تقريبا يك رادياتور. در ساختار آن ها هم از يك فن يكپارچه استفاده شده و به همين دليل سر و صداي زيادي ندارند.

از طرفي استفاده از اين فن كويل باعث زيبايي محيط مي شود. اين نوع فن كويل را روي ديوار هم مي توان نصب كرد. در داخل بسته آن دو تا پايه هم قرار داده شده تا در صورت نصب روي زمين به خوبي روي زمين قرار بگيرد و ديگر نيازي به مهار با ديوار وجود نداشته باشد.

از طرفي چون اين فن كويل ها عرض كمي دارند به عنوان نيمكت هم استفاده نخواهند شد و فشاري روي آن ها وارد نمي شود. اين مزيات باعث شده تا اين فن كويل به يك فن كويل بسيار كاربردي براي محيطهاي مسكوني و اداري تبديل شود.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۰۸:۰۰ توسط:امين موضوع: نظرات (0)