تهويه مطبوع تهويه مطبوع .

تهويه مطبوع

كنترل صداي هواساز

كنترل صداي هواساز يكي از بزرگ ترين دغدغه هايي است كه در مورد اين دستگاه ها مطرح است. در صورتي كه برخي موارد مهم در موقع نصب رعايت نشود و محل نصب هم نقطه اي مناسب نباشد، صداي دستگاه مي تواند بسيار آزاردهنده باشد. رعايت نكات نصب و نگهداري و همينطور استفاده از برخي ابزارآلات و دستگاه هاي كمكي مي تواند مشكل صدا را در اين دستگاه ها كاهش يا كاملا حذف كند.

دستگاه هواساز در حال حاضر به يكي از پركاربرد ترين دستگاه هاي تهويه هوا در ادارات، موسسات، شركت ها، كارخانجات و ساختمان هاي مسكوني تبديل شده است. سادگي شاكله، مصرف پايين، نصب و نگهداري آسان و در نهايت قيمت مناسب باعث شده كه دستگاه هواساز جاپايي محكم در بين دستگاه هاي تهويه هوا پيدا كند.

اما عدم رعايت برخي اصول ساده در موقع نصب مي تواند آلودگي صوتي را در موقع كار اين دستگاه موجب شود. از اين گذشته، گاهي با وجود رعايت تمام موارد نصب، الزام به استفاده از برخي تجهيزات خاص براي كاهش صدا وجود دارد.در ادامه نكاتي كاربردي را در جهت كاهش و كنترل صداي هواساز ارائه خواهيم داد.

منبع آلودگي هاي صوتي
۱٫محل نصب:
اولين نقطه اي كه براي كنترل صداي هواساز بايد به آن توجه داشت محل نصب آن است. زير سازي محل نصب، ايجاد چارچوب با قفسه به گونه اي كه هواساز، تكاني ناشي از كار نداشته باشد اولين گام براي كاهش صداست.

 

در دومين گام بايد به فن توجه كنيد. فن مهم ترين بخش هواساز است و درواقع بيشترين فعاليت دستگاه هواساز، از فن آن است.

به طور كلي فن دستگاه هواساز به صورت استاتيكي و ديناميكي بالانس مي شود و در زير شاسي يا بدنه فن، لاستيك هايي قرار داده مي شود تا ميزان صداي توليدي را كاهش دهد. از اين گذشته قرار دهي صحيح فن و اصطلاحا سوار شدن مناسب آن اهميت اساسي در كاهش نويز دارد. اين جانمايي مناسب در مورد كمپرسور و پمپ هم صدق مي كند و كنترل صداي هواساز با رعايت اين موارد بسيار آسان تر مي شود.

در گام سوم، عايق حرارتي و صوتي در بدنه داخلي و بيروني هواساز كار گذاشته مي شود كه تا حد زيادي در كاهش انتقال صدا تاثير دارد. انتخاب مناسب عايق در اين زمينه بسيار مهم است.

در گام چهارم مي توان محيطي منفك (اتاقك) را براي هواساز در نظر گرفت. البته در تعبيه يك فضاي ويژه براي هواساز بايد به اين مسئله توجه داشته باشيد كه هواساز در محيطي اصطلاحا خفه قرار نگيرد و در صورت ايجاد اتاقك، ديواره ها حداقل دو متر با دستگاه فاصله داشته باشند.

نصب صداگير
واقعيت آن است كه اگر تمام موارد و الزامات نصب به طور صحيح هم رعايت شود، باز هم ممكن است دستگاه هواساز به خاطر نزديكي به فضاي زيرين مورد استفاده، صدايش در محيط قابل شنود و آزاردهنده باشد.

در چنين مواردي از صداگيرها براي كنترل صداي هواساز استفاده مي شود. صداگيرها به طور عمده در خود دستگاه هواساز، به عنوان مبدا ايجاد صدا، و يا اينكه در كانال نصب مي شوند.

صداگير ها به نوعي طراحي شده اند كه قابليت جذب امواج صوتي را دارند. ماده اي كه اغلب در صداگير ها استفاده مي شود پشم و سنگ است. بدنه صداگيرها از ورقه هاي فلزي با ضخامت هاي متفاوت ساخته شده است.

براي اينكه دستگاه هاي صداگير بتوانند كارآيي صد درصدي داشته باشند بايد حتما به محل نصب آن ها دقت كنيد. كارشناسان و خبرگان كار با هواساز بايد محل نصب صداگيرها را تعيين كنند. نقطه اشتباه در نصب صداگير مي تواند در كار دستگاه به شدت تاثير گذار باشد. مثلا نصب صداگير در قسمت زانويي ها مي تواند موجب افت فشار هواي عبوري و همچنين منجر به توليد صدا شود.

براي كاهش صدا در خود دستگاه هواساز، صداگيرها را اغلب در جلو يا پشت فن نصب مي كنند. فن ها پر سروصداترين قسمت دستگاه هواساز هستند و نصب صداگير و گرفتن صداي آن ها، تاثير بسيار مثبتي در كاهش صدا دارد.

 

۲٫مسير هاي انتقالي:
اگر كنترل صداي هواساز در منبع (يعني قسمتي كه دستگاه هواساز در آن جا قرار دارد) به طور كامل ممكن نيست يا اينكه مي خواهيد هرچه بيشتر صدا را كاهش دهيد مي توانيد كنترل صدا را در مسير هاي انتقال هوا هم اعمال كنيد. مثلا عايق كاري كانال هاي هواي عبوري، كاهش يا تغيير شاكله اين كانال ها و استفاده از دستگاه هاي كوچك صداگير مواردي از اين دست مي باشد.

گفتيم كه استفاده از دستگاه هاي كوچك صداگير در خود دستگاه هواساز هم مي تواند مورد توجه قرار گيرد.اما استفاده از صداگير در كانال هم مي تواند در كنترل صداي هواساز تاثير بسيار بالايي داشته باشد. اگر قصد بر نصب صداگير در كانال باشد، بهترين نقطه، انتهاي كانال و محل ورود هوا به محيط مورد نظر مي باشد.

انتخاب صداگير
ديديم كه صداگيرها در كنترل صداي هواساز نقشي تعيين كننده مي توانند داشته باشند.پس انتخاب صداگير مناسب مهم است. براي انتخاب و نصب صداگير، پيش از همه بايد نوع صداي ايجاد شده از دستگاه هواساز را شناسايي كنيد.

گاهي صداي ايجاد شده مي تواند ناشي از عدم اتصال درست قطعات هواساز يا سوار نشدن دستگاه بر روي چارچوب باشد. اگر صداي ايجاد شده دقيقا مربوط به كاركرد خود دستگاه باشد آنگاه از صداگير ها استفاده كنيد.

اگر به اين نتيجه رسيديد كه از صداگير بايد استفاده شود، بايد فضاي مورد استفاده، ظرفيت دستگاه و ميزان صداي ايجاد شده را هم در نظر بگيريد. بر اساس اين موارد بايد نوع و تعداد صداگيرها را انتخاب كنيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۸:۱۴ توسط:امين موضوع: نظرات (1)