تهویه مطبوع تهویه مطبوع .

تهویه مطبوع

آشنایی با مزایا و معایب دستگاه زنت

دستگاه زنت یک دستگاه سرمایشی- گرمایشی با شاکله و ساختار ساده است. این دستگاه که دستگاهی کاملا ایرانی است در حالت سرمایش کارکردی شبیه کولر آبی، و در حالت گرمایش، کارکردی شبیه دستگاه های هواساز دارد.

سادگی ساختار، قیمت مناسب و نصب آسان، در کنار تجهیزات و قطعات قابل تعویض در چند سال اخیر این دستگاه را به یکی از دستگاه های پرطرفدار تهویه مبدل ساخته است. در ادامه بعد از تعریفی ساده از دستگاه، در مورد مزایا و معایب دستگاه زنت به طور کامل توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

دستگاه زنت چیست؟
دستگاه زنت اختصار سه کلمه” زمستانه”، “نیمه” و ” تابستانه” است و انتخاب این نام هم براین اساس است، یعنی دستگاهی مناسب چهار فصل.
این دستگاه در حالت سرمایشی، شبیه کولر آبی، بواسطه پمپ ها، پدهای سلولزی را خیس می کند و هوای ایجاد شده بواسطه فن را به داخل فضای مورد نظر انتشار می دهد.

در حالت گرمایشی، آب گرم بواسطه پمپ ها و از بویلر به درون کویل های دستگاه ارسال می شود. بعد بواسطه فن ها، گردش هوا در پیرامون کویل، باعث گرم شدن هوا می شود. در این حین بواسطه آب موجود در تشتک دستگاه می توان به هوای گرم شده رطوبت را هم اضافه کرد. بعد از این هوای گرم شده در فضای مورد نظر منتشر می شود.

چون در مطلبی دیگر در مورد مکانیزم دستگاه زنت صحبت کردیم، در اینجا صرفا توضیحی مختصر در مورد کارکرد دستگاه ارائه شد و بیشتر به مزایا و معایب این دستگاه خواهیم پرداخت.

مزایا

۱٫ قیمت ارزان:
دستگاه زنت شاکله بسیار ساده ای دارد. فن دمنده، پمپ، نازل و پدهای سلولزی مهم ترین قسمت های دستگاه زنت می باشند. اجزای محدود و شاکله و ساختار ساده دستگاه باعث می شود که قیمت تمام شده آن هم در مقایسه با دیگر دستگاه ها مثل روف تاپ پکیج، قیمت تمام شده ای پائین تر داشته باشد.

۲٫ وزن پائین:
دستگاه زنت، قطعاتی سبک و پوششی تک لایه و در نتیجه وزنی پائین دارد. به همین دلیل، برای نصب آن نیاز به زیرسازی سخت و محکم یا ایجاد چارچوب و زیرلایه و چفت و بست های بالا نیست.

۳٫ ابعاد کوچک و قابل تنظیم:
ابعاد کوچک تر این دستگاه، این امکان را می دهد که آن را در هر نقطه ای نصب کرد.روی پشت بام، بالکن یا فضاهای خاص دیگر. از این گذشته، به خاطر شاکله ساده، و امکان سرهم بندی راحت، می توان با توجه به فضای مورد نظر، دستگاه زنت را سفارش داد.


۴٫ مصرف برق پائین:
تنها مصرف برقی که این دستگاه دارد مربوط به فن،پمپ و الکتروموتور آن است. این قطعات مورد اشاره هم مصرف برق چندان بالایی ندارند. به همین دلیل به طور کلی، میزان مصرف برق این دستگاه بسیار پائین است. به همین دلیل استفاده آن به صورت یکپارچه و کنترل مرکزی برای ساختمان های با تهویه مرکزی مناسب است.

۵٫ نصب آسان و عدم نیاز به لوله کشی:
مکانیزم کاری دستگاه زنت به صورتی است که نیاز به لوله کشی ندارد. علاوه بر این، در طراحی سیستم زنت، رادیاتور جایی ندارد. مجموعه این موارد کار استفاده از دستگاه را آسان تر می سازد.

۶٫ امکان گرم سازی سریع:
در بیشتر دستگاه های تهویه هوا، در حالت گرمایش از رادیاتور برای گرمارسانی استفاده می شود. استفاده از رادیاتور با وجود مواهب بالا، سرعت گرما رسانی پائینی دارد،به همین دلیل چندان محبوب نمی باشد. اما در دستگاه زنت ما با این عیب روبه رو نیستیم و به طور کلی سرعت گرم سازی این دستگاه بسیار بالا است.

۷٫ قابلیت رطوبت زایی:
در حالت گرما رسانی، رطوبت زایی دستگاه زنت، موجب می شود تا از خشکی هوا جلوگیری شود. البته این قابلیت دستگاه استفاده از آن را برای مناطق مرطوب کشور نامناسب می سازد.

۸٫ ضد حساسیت:
پدهای سلولزی مورد استفاده در این دستگاه، در اخذ و حذف آلاینده ها کارکرد داشته و به این ترتیب می تواند از ایجاد حساسیت و آلرژی جلوگیری کند.

 

معایب
۱٫ میزان سرمایش محدود:
دستگاه زنت در مقایسه با دیگر دستگاه های تهویه هوا، میزان سرماسازی کمتری دارد.به همین دلیل در انتخاب آن،حتما باید فضای مورد نظر، یا میزان سرمایش مورد نیاز را در نظر بگیرید.

۲٫ رطوبت زایی:
همانطور که گفتیم دستگاه زنت،کارکردی شبیه کولر دارد، به همین دلیل با سطحی از رطوبت زایی در این دستگاه مواجه هستیم که باعث می شود استفاده از آن برای مناطق مرطوب مناسب نباشد.

۳٫ عدم مناسبت برای مکان های پرتردد:
استفاده از از این دستگاه برای سالن های ورزشی یا ادارات با میزان تردد بالا چندان مناسب نیست.

۴٫ عدم امکان کنترل محدوده ای:
چون دستگاه زنت به صورتی یکپارچه فضای مورد استفاده را پوشش می دهد، امکان کنترل محدوده ای آن وجود ندارد. به همین دلیل استفاده از آن برای فضاهایی که نیاز به تنظیم دمای منفک وجود دارد مناسب نیست.

نتیجه گیری
دستگاه زنت در چند سال اخیر به یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین دستگاه های تهویه هوا و هواساز مبدل شده است. قیمت مناسب، تجهیزات ساده و نصب آسان این دستگاه را به دستگاهی محبوب تبدیل کرده است.

اما اگر قصد خرید دستگاه زنت را دارید نباید صرفا به قیمت آن توجه داشته باشید. در واقع، بیش از هرچیز باید فضای مورد استفاده خود را در نظر بگیرید.
اگر ساختمانی مسکونی مد نظر باشد، می توانید در مورد کارکرد دستگاه زنت مطمئن باشید. اما دستگاه زنت برای ساختمان های پرتردد اداری یا سالن های ورزشی که در انها میزان امد و شد یا فعالیت بالاست، نمی توانند کارکرد خوبی داشته باشند.

غیر از این، مساله محل نصب را هم در نظر بگیرید. هرچند دستگاه زنت در ابعاد و اندازه های مختلف در دسترس می باشد اما حتما به این مساله توجه داشته باشید که برای چه فضایی چه اندازه ای از دستگاه زنت می تواند کاربرد داشته باشد.

اگر در ارتباط با مناسبت استفاده دستگاه زنت با محل مورد نظر اطمینان داشتید آنگاه می توانید در ارتباط با مزایای این دستگاه مطمئن باشید. در واقع اگر فضای مورداستفاده به گونه ای باشد که دستگاه زنت، قابلیت کارکرد در آن را داشته باشد، مزایای دستگاه زنت آنقدر بالاست که قطعا هیچگاه از خرید آن پشیمان نخواهید شد.

 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۳۳:۰۲ توسط:امین موضوع: نظرات (0)